WALDEN spektakl THOREAU/FRANCZAK

14.10.2017 g. 18:00

Tytułowy WALDEN jest stawem w środku lasu, nad który 4 lipca 1845 roku wyniósł się Henry David Thoreau i gdzie mieszkał w samotności przez następne ponad dwa lata. W spektaklu staje się on symbolem miejsca odosobnienia, a jednocześnie ucieczki od doskwierającej rzeczywistości. Miejscem, gdzie w spokoju można przemyśleć i przetestować nowy model życia. Walden to tak naprawdę opowieść o konieczności decydowania samemu za siebie i świadomym życiu wobec natury, państwa, czy cywilizacji, zwracająca uwagę na uważne słuchanie świata. Spektakl oparty na powieści Henryego Thoreau, przywołujący również jego traktat O obywatelskim nieposłuszeństwie, przeprowadzony jest w konwencji XIX-to wiecznego teatru pudełkowego, prezentowanego często w prywatnych domach, rozbudowanego o żywy, performatywny plan. Jednocześnie operuje nowoczesnymi środkami z pogranicza sztuk wizualnych, sztuki dźwiękowej i teatru. Całość pozostaje statyczna, jak na, popularnych w XIX wieku, panoramach, stając się swego rodzaju ilustracją dla akcji rozgrywającej się w warstwie dźwiękowej częściowo nagranej i odtwarzanej, częściowo tworzonej na żywo. Walden jest powieścią na wskroś aktualną, a przemyślenia Thoreau wydają się uniwersalnym lekiem na naszą rzeczywistość. Rytm poszczególnych scen, oniryczny nastrój z jednoczesnym kontrastem obrazu i tekstu, wywołuje, niczym panoramy, uczucie kompletności przekazu i jego realizmu. Jednocześnie jest to realizm nie z tego świata – przedstawiający pewną utopię, która ma szansę spełnić się na poziomie każdego z widzów – dopełniając się w jego głowie.

Ludomir Franczak (1974). Artysta wizualny, reżyser teatralny, kurator. Jego prace prezentowane są w galeriach, teatrach, przestrzeni publicznej i festiwalach w Polsce i na świecie. Współpracuje z muzykami (Marcin Dymiter, Robert Curgenven, Pogodno), artystami wizualnymi (Magdalena Franczak, Sebastian Buczek) i teatrami (Kana/Szczecin, Strefa Ciszy/Poznań, Szwalnia/Łódź). Jest stypendystą Fundacji Wyszehradzkiej (VARP), MKiDN (2014) i trzykrotnym Marszałka Województwa Pomorskiego, zdobywcą nagrody za najlepszy film eksperymentalny na festiwalu Euroshorts 2007. Nominowany do tytułu Kulturysta roku 2013 przez dziennikarzy radiowej Trójki. Laureat programu Placówka Instytutu Teatralnego w Warszawie (2015/16). Zajmuje się problemem pamięci i tożsamości. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty wykorzystując zarówno sztuki wizualne, jak i historię, czy literaturę. Jest autorem wydawnictw artystycznych. lfranczak.blogspot.com

MAPA

15.10.2017 g. 18 00

Po 19 latach od ukazania się legendarnego albumu „Fudo" MAPA wraca z nowym
materiałem "NO AUTOMATU"- punk,jazz,muzyka elektroakustyczna i elementy
instrumental hip-hop to obszar po którym porusza się zespół.
W 2017 MAPA redukuje awangardę, jazz oraz punk do czystej energii.
Minimalistyczny set-up składający się tylko z kilku
wyselekcjonowanych analogowych instrumentów elektronicznych, umożliwia
absolutną prezentację osobowości obu muzyków, którzy bazując na
elementarnych rytmach wykonują riffowe, witalne, pełne nieoczekiwanych
zwrotów, zawsze otwarte na interpretacje kompozycje.
Dzwiękowa ekonomia punk rocka, surowy minimalizm ulicy i elastyczne riffy
to własnie formuła MAPY na albumie "NO AUTOMATU". Wydawcą płyty jest
Gusstaff Records. Płyta trafi do europejskiej dystrybucji m.in.
BROKENSILENCE (Germany, Austria, Switzerland), KUDOS (UK, rest of Europe,
overseas).
https://www.facebook.com/MAPA-1865650310427849/?ref=py_c

recenzje:

http://m.newsweek.pl/plus/kultura/mapa-no-automatu-recenzja-plyty,artykuly,414780,1,z.html
http://subjectivisten.nl/het-schaduwkabinet-week-35-2017/
http://www.e-splot.pl/?pid=articles&id=2811

COLUMBUS

15.10.2017 około g.19 30

Columbus Duo (2017/2018)
À temps

W sezonie 2017/2018 Columbus Duo gra z czasem. Na poprzednim studyjnym albumie,
„Expositions” (2014), zespół niezbyt się spieszył, lecz koncertowy „Columbus plays Starewicz”
zapowiadał już częściowy powrót do noise’owej dynamiki z czasów Thing. Nowa płyta duetu, siódmy
studyjny album „À temps”, zrealizowana latem 2017 roku, w paradoksalny sposób łączy ten kierunek
z dalszą ewolucją braci Swoboda w stronę minimalizmu. Oparte w większości na jednym motywie
improwizacje budują dramaturgię na grze fakturą dźwięku oraz – tak jak w tytule płyty – na czasie.
Muzyczność jest tu wypadkową filtrowanych częstotliwości, rytmu oraz ciszy. Zamiana gitary na
oscylator i powrót do akustycznej perkusji niewiele jednak powiedzą: podejście do obu instrumentów
jest bowiem − jak zwykle − dalekie od konwencji. O ile zmierzanie kompozycji w stronę
kontrolowanego hałasu przywodzi na myśl dokonania muzyków z lat dziewięćdziesiątych, o tyle
operowanie brzmieniem tworzy klamrę spinającą współczesną elektronikę z krautrockiem. Także w
tym sensie słychać w „À temps” grę z czasem – jak zawsze w wypadku Columbus Duo, jest to też
działanie niewczesne.

https://columbusduo.bandcamp.com/
http://deadsailor.net/

Peter Edwards a.k.a. CASPER ELECTRONICS

28.10.2017 g. 18 00

Peter Edwards, znany pod pseudonimem Casper Electronics to artysta Amerykańskiego pochodzenia mieszkający obecnie w Czechach. Precuje jako muzyk, rzeźbiarz, wynalazca instrumentów oraz nauczyciel, skupiając się na na punktach gdzie te dziedziny się przecinają, tam właśnie szukając możliwości zaskoczenia, zabawienia i zainspirowania publiczności nowymi możliwościami. Edwards jest jednym z bardziej znanych na świecie artystów zajmujących się hakowaniem urządzeń elektronicznych (tzw. ‘Circuit Benidng’). Obecnie współpracuje z Czeską firmą Bastl Instruments, skupiając się na wymyślaniu nowych, niestandardowych instrumentów muzycznych. Swoją stylistykę muzyczną w ostatnim czasie określa jako ‘extreme gabber dance noise’. Podczas trasy jesienią 2017 będzie można zobaczyć go po raz pierwszy w Polsce.

 

KACPER ZIEMIANIN

28.10.2017 g. 19:00

Kacper Ziemianin a.k.a. Ctrl Freq Producent muzyczny, autor programów radiowych, wagabunda, powsinoga, skłoter, hacker, improwizator, majsterkowicz, edukator, innowator, wymyślacz instrumentów muzycznych. Tytuł magistra uzyskał na wydziale Sonologii Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Hadze. Wcześniej ukończył kierunek Sonic Arts (Middlesex University, Londyn) a także uczył się się na Akadamii Muzycznej w Krakowie u profesora Marka Chołoniewskiego, w Berlinie (UDK) u Alberto de Campo oraz na rezydencjach w Amsterdamie (STEIM). Obecnie mieszka w Hadze gdzie wykłada na Akademii Sztuk Pięknych, jest kuratorem serii koncertów oraz buduje innowacyjne instrumenty. Występował i pokazywał swoje prace w całej Europie, a także poza jej granicami. W maju 2017 jego projekt ‘LightSeq’ otrzymał pierwszą nagrodę na festiwalu 'Radical dB' w Hiszapnii.

 

SEHT ZHAN

28.10.2017 g. 20 00

Seht Zhan to pochodzący z Brazylii muzyk/improwizator obracający się w stylistyce elektroakustycznej i noise. Oprócz licznych koncertów dookoła globu działa również jako kurator wydarzeń muzycznych w Sao Paulo, Nowym Jorku i Berlinie, gdzie obecnie rezyduje. W swojej pracy wykorzystuje elementy paradoksu i przeciwstawia się istniejącym regułom. Efektem tego jest często zagmatwana muzyka, pełna kontrastów i sprzeczności.

Emiter

fot. Michal Szlaga

Marcin Dymiter znany jako Emiter
Muzyk, improwizator. Emiter porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej.
Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem dźwięków towarzyszących naszemu życiu. Emiter
używa i łączy różne jakości – lofi/hifi, czy też dźwięki powszechnie uznawane za zakłócenia.
Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni
publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania
przybliżające ideę field recordingu. Współpracuje z artystami wizualnymi i tancerzami m.in. Anną
Baumgart, Joanną Rajkowską, Adamem Witkowskim, Ludomirem Franczakiem, Risą Takitą, Jackiem
Krawczykiem oraz poetą Marcinem Świetlickim i pisarzem Danielem Odiją, z którym tworzy literackomuzyczną
formację Linie Północne oraz projekt Słuchaj uchem cykl słuchowisk na żywo.
Producent muzyczny. Współtwórca i kurator wspólnie z Ludomirem Franczakiem festiwalu mikro_makro.
Słuchacz i uczestnik muzycznych warsztatów w kraju i zagranicą m.in. warsztaty Le
Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w
Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta
Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Członek
Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Tworzy muzykę od roku 1990, kiedy to powstał zespół ewa braun. Związany był także z formacjami:
MORDY, gamadisco, Chlupot mózgu, Ludzie oraz z projektem emiter.arszyn. Współtworzył z Paulem
Wirksuem gdańskokoloński duet MAPA, którego płyta pt. "Fudo" została bardzo przychylnie przyjęta w Europie.
Jest jednym z nielicznych polskich muzyków, o których twórczości pisało brytyjskie pismo
muzyczne The Wire jedno z najbardziej opiniotwórczych w Europie. Nagrania emitera były
zamieszczone w kompilacji dla pisma "The Wire". Związany z polską sceną muzyki elektronicznej,
eksperymentalnej oraz improwizowanej.
Współpracował i grał z muzykami z obszarów elektroniki, jazzu i awangardy oraz muzyki współczesnej,
m.in.: Paulem Wirkusem, Rosą Arruti, Le Quan Ninhem, Robem Mazurkiem, Ingarem Zachem, Sophie
Agnel, Thomasem Lehnem, Ignazem Schickiem, Johnem Butcherem, Axelem Dornerem, Andrew
Sharpleyem, Wolfgangiem Fuchsem, Krzysztofem Knittlem, Mikołajem Trzaską, Mikołajem Pałoszem,
Raphaelem Rogińskim, Patrykiem Zakrockim, Markiem Chołoniewskim, Tomaszem Chołoniewskim, Dagną
Sadkowską, Michałem Górczyńskim, dj Lenarem, Pawłem Nowickim, Kubą Staruszkiewiczem.

 

Arkadiusz Sylwestrowicz

Urodzony 27.07.1971 w Łodzi. Studiował na ASP w Gdańsku. 
Obecnie prowadzi pracownię Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych na Wydziale Malarstwa w ASP w Gdańsku. 
Prace w zbiorach państwowych: Muzeum Sztuki, Łódź; 
Muzeum Narodowe Pałac Opatów, Gdańsk; Caja Negra, Santiago de Chile, Chile

http://arkadiuszsylwestrowicz.art.pl/